معرفی گیاه آدنیوم

آدنیوم گیاهی است که جزو ساکولنت های برگ ریز به حساب می آید، و قابلیت تبدیل شدن به بونسای را دارد. برخلاف اسم رز صحرایی آن، شباهتی به رز واقعی ندارد. در واقع گیاه آدنیوم به مناطق صحرا نشین ارتباط دارد، اما درصورتی که شرایط آب و هوایی تغییر کند محیط برایش فرقی ندارد. فصل بهار و تابستان زمان رشد گیاه است. گلهای بزرگ و شیپوری مانند آن در اواخر و اوایل فصل بهار روی گیاه پدیدار شده و از آنها میتوان بذرگیری کرد. برای رشد بهتر گیاه هر دوسال یکبار میتوان نسبت به هرس شاخه های اضافی اقدام نمود.

آدنیوم با نام علمی Adenium obesum از خانواده ی Apocynaceae به شمار میرود. خاستگاه اصلی گیاه جنوب و شرق آفریقا و کشور عربستان میباشد. این گیاه 6 گونه ی اصلی دارد که عبارتند از:  Adenium arabicum، Adenium multiflorum، Adenium boehmianum، Adenium obesum، Adenium swazicum، socotranum.

برخی از گونه های گیاه تا 3 متر هم رشد میکنند. از ویژگیهای بارز آدنیوم این است که این گیاه از ابتدا به شکل بونسای است و مقاوت بسیار بالایی دارد. بعد از خواب زمستانی شروع به گلدهی میکند. تنها آدنیوم های بالغ به گل می نشینند و برای گلدهی، باید به مدت 2 ماه در دمای 10 درجه سانتی گراد قرار گیرند تا در نهایت شوک دمایی آن ها را تشویق به گلدهی کند.

گیاه شناسی آدنیوم

نامهای رایجرز صحرایی
بومیجنوب و شرق آفریقا و کشور عربستان
خانوادهApocynaceae
میزان رشدتا 3 متر
ویژگی های منحصر به فردقابلیت تبدیل  شدن به بنسای
دمای نگهداری20 تا 27 درجه سانتیگراد
بستر کشتخاک کاکتوس+کوکوپیت+ماسه
انواعگیاه 6 گونه ی اصلی دارد
فصل گلدهیتنها آدنیوم های بالغ به گل می نشینند

شرایط نگهداری آدنیوم

  • نور: با توجه به خاستگاه بومی این گیاه، آدنیوم نیازمند نور زیاد و مستقیم است، به طوری که باید روزانه 5 الی 6 ساعت در معرض نور مستقیم خورشید قرار گیرد.
  • آبیاری: این گیاه به آبیاری متوسط نیازمند است به همین دلیل توصیه می شود در فصول رشد ،یعنی بهار و تابستان از آبیاری گیاه غافل نشوید و همواره خاک آن را مرطوب نگهدارید. کمبود آب و خشک بودن خاک گیاه به مدت طولانی منجر به آسیب رسیدن به گیاه و از بین رفتن آن می شود. توصیه می شود با افزایش سن آدنیوم، میزان و تعداد دفعات آبیاری را درگیاه افزایش داده و گیاه را به طور کامل سیراب کنید.
  • کوددهی: به منظور رشد بهتر گیاه در فصول رشد (فصل بهار تا پاییز ) از کود های 20-20-20 برای تغذیه و تضمین سلامت گیاه استفاده کنید.
  • خاک: این گیاه به خاکی سبک با زهکشی بالا نیازمند است به همین دلیل توصیه می شود از ترکیب خاک کاکتوس+کوکوپیت+ماسه برای بستر این گیاه استفاده کنید.
  • دما: مناسب ترین دما برای آدنیوم 20 الی 27 درجه سانتی گراد است، البته این گیاه می تواند دما های بالا را تحمل کند و قرارگیری در محیطی با دمای نسبتا بالا مشکلی برای آن ایجاد نمی کند، ولی قرار گیری گیاه در دمای پایین تر از 16 درجه موجب ریزش گل ها و زرد شدن برگ های گیاه می شود.
  • رطوبت: این گیاه نسبت به خشکی محیط مقاوم است، اما بهترین میزان رشد را در محیطی با مشابه با محیط زادگاه خود،یعنی محیط گرم و مرطوب تجربه می کند.

نحوه ی کشت و تکثیر گیاه آدنیوم

 آدنیوم را می توان به روش قلمه و یا کاشت بذر تکثیر کرد، که در ادامه به بررسی هر دو روش خواهیم پرداخت:

تکثیر از طریق قلمه زدن:

برای اقدام به تکثیر به روش قلمه زنی میبایست قلمه های 15 سانتیمتری از گیاه مادری جدا نموده و به مدت 48 ساعت قلمه را باییستی در محیطی گرم و خشک قرار داده تا قسمت بریده شده کاملا خشک شوند. بعد از گذشت 2 روز قلمه های بریده شده را باید در خاک مناسب با زهکشی بالا و رطوبت بالا کشت نموده و بعد از کشت آنها را به محیطی نورگیر و گرم منتقل کرد تا فرایند ریشه دهی اتفاق بیفتد.

تکثیر به روش کاشت بذر:

برای تکثیر به این روش باید از بستری با عمق کم استفاده کنید و بستر را در محیطی با نور و دمای بالا قرار دهید . سپس بذر ها را به صورت پراکنده بر روی سطح خاک بپاشید و در نهایت روی آن را با یک لایه خاک بپوشانید. پس از کاشت بذر ها خاک بایستی مرطوب شود که بایک آبپاش کوچک میتوانید این کار را انجام دهید.

در صورتی که شرایط محیطی و دمایی مناسبی را برای گیاه فراهم آورده باشید ،پس از گذشت سه الی هفت روز شاهد نمایان شدن اولین جوانه خواهید بود.

زمان تعویض گلدان

 این گیاه با توجه به اینکه رشد آهسته ای دارد، هر دو سال یکبار نیاز به تعویض گلدان دارد البته در شرایط گلخانه هر زمان میتوان این کار را انجام داد.

آفت ها وبیماریهای ادنیوم

 بیشترین مشکلی که گیاه با آن دست و پنجه نرم میکند، زرد شدن برگها، لوله ای شدن انها و همچنین پوسیدگی ریشه است، که در اثر آبیار ی زیاد به وجود می آید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *