معرفی سمپریوم

سمپریوم یک گیاه چندساله است که حتی در شرایط سخت زمستان هم میتواند زنده بماند. سمپریوم با نام علمی Sempervivum tectorum از خانواده ی کراسولا هاست که زادگاه آن نواحی شرقی آلپ در نیوزلند میباشد. این گیاه به دلیل داشتن با داشتن برگهای ضخیم میتواند آب را در خود ذخیره کند. این خانواده دارای 40 نوع مختلف است که این نوع  برگها همیشه شاداب است و نوک برگها می توانند بنفش، قرمز، قهوه ای، زرد باشند. گلها به روی ساقه به وجود می آیند و بسته به نوع گیاه می توانند به رنگهای صورتی، قرمز، بنفش باشند. این گیاه بسیار کند رشد کند و تا 10 سانتیمتر میتواند رشد کند. گیاه دارای خواص دارویی است که در سراسر جهان برای توقف اسهال بدخیم از آب داخل برگ های آن استفاده می شود و یا برای درمان جای سوختگی،زگیل،گزش و حساسیت های پوستی ازآب برگ ها استفاده می شود. گلهای این گیاه که در اواخر تابستان روی ساقه پدیدار شده و در رنگ های بنفش،قرمز،قهوه ای و زرد است که در نهایت بر زیبایی آن افزوده است. گاهی این گیاه با اچوریا اشتباه گرفته میشود البته به زیبایی اچوریا نمیرسد.

گیاه شناسی سمپریوم

نامهای رایجلب ماتیکی
بومینیوزلند
خانواده Crassulaceae
میزان رشد10 سانتیمتر
ویژگی های منحصر به فردخواص دارویی
دمای نگهداری 15 تا 27 درجه سانتیگراد
بستر کشت ماسه +کوکوپیت +پیت ماس
انواع40 نوع تنوع دارد.
فصل گلدهی اواخر تابستان

شرایط نگهداری از سمپریوم

  • نور: این گیاه به نور متوسط و غیر مستقیم خورشید نیازمند است به طوری که قرارگیری در محیطی با نور زیاد و مستقیم خورشید منجر به سوختن برگ های گیاه می شود .

لازم به ذکر است در صورتی که  گیاه نور مورد نیاز خود را دریافت نکند بد شکل شده و دچار رشد علفی می شود .

  • آبیاری: سمپریوم از جمله گیاهانی است که به آبیاری کم  مقاوم است .محیط خانه با دمای معتدل هفته ای 2 بار اقدام به آبیاری گیاه کنید .به طور کلی مناسب ترین زمان برای آبیاری این گیاه زمانی است که سطح خاک گیاه خشک شده باشد .در فصول سرد سال میزان آبیاری گیاه را کاهش دهید .
  • نکته ای که در هنگام آبیاری این گیاه باید به آن توجه این است که مراقب باشید آب بر روی برگ های گیاه نریزد زیرا باعث پوسیدگی گیاه می شود.
  • کوددهی: برای رشد بهتر این گیاه توصیه می شود در فصول رشد از کود های NPK و کود های تقویتی مایع استفاده کنید .
  • خاک: این گیاه به خاکی با زهکشی بالا نیازمند است بنابراین توصیه می شود از ترکیب ماسه +کوکوپیت +پیت ماس برای بستر این گیاه استفاده کنید.
  • دما: این گیاه نسبت به سرما تا حد زیادی مقاوم است به طوری که می تواند در شرایط خشکی تا دمای 5 درجه سانتی گراد را تحمل کند.

به طور کلی مناسب ترین دما برای نگهداری از این گیاه دمای 15 تا 30درجه سانتی گراد است .

هر چقدر محل نگهداری گرم تر باشد و نور بیشتری دریافت کند برگ های آن زیبا تر شده و رشد گیاه افزایش میابد .

  • رطوبت: این گیاه نیاز به رطوبت بالایی دارد و در محیطی با رطوبت بالا می تواند به خوبی رشد کند.

برای تامین رطوبت مورد نیاز این گیاه می توانید از روش بخار سرد و یا جزیره استفاده کنید .

نحوه ی کشت و تکثیر گیاه سمپریوم

 این گیاه را می توان به دو روش قلمه برگ و پاجوش تکثیر کرد .

علاوه بر روش های مذکور می توانید از طریق کاشت بذر اقدام به تکثیر گیاه کنید البته که این روش نیازمند مهارت و شرایط گلخانه ای است.

تکثیر به روش قلمه برگ:

برای تکثیر به این روش باید برگ های بالغ و مناسب گیاه را انتخاب کرده و سپس با استفاده از چاقو یا کاتر استریل شده آن ها را از گیاه مادری جدا کنید .

سپس 48 ساعت اجازه دهید تا قسمت برش پینه ببندد و سپس آن را در خاکی مرطوب بکارید .

تکثیر به روش پاجوش:

برای تکثیر به این روش گیاه را از خاک درآورید و سپس با استفاده از کاتر استریل شده پاجوش ها را گیاه مادری جدا کرده و به گلدان جدید انتقال دهید.

زمان تعویض گلدان

 توصیه می شود هر سال نسبت به تعویض گلدان این گیاه اقدام کرده و گیاه را به گلدانی با یک سایز بزرگ تر منتقل کنید .گلدان مناسب برای این گیاه گلدانی با زهکشی مناسب است. بهترین زمان فصل بهار است.  فصل کشت و تکثیر گیاه به گونه ای است که در همه مواقع می‌توان آن را کشت و تکثیر نمود. اما بهترین موقع فصل بهار است. در شرایط گلخانه برای تعویض گلدان زمان خاصی وجود ندارد اما اگر در خانه باشد بهتر است که گلدان در فصل بهار تعویض شود. زمانی است که ریشه های گیاه از گلدان بیرون زده باشد تا دو سال نیاز به تعویض گلدان نیست.

آفت ها و بیماری های سمپوریا

 سمپریوم از جمله گیاهان مقاوم است و تنها مشکلی که با آن مواجه است پوسیدگی بر اثر آبیاری بیش از حد است .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *