معرفی فیلودندرون کنگره ای

فیلودندرون کنگره ای نام انگلیسی Philodendron Ring of Fire از خانواده آراسه آ بومی آمریکای جنوبی و مرکزی است. فیلودندرون کنگره ای به دو نوع رونده و غیر رونده تقسیم میشوند. در اصل بیش از 480 گونه دارد. در شرایط ایده آل به 2/5 متر هم میرسد. این گیاه از جمله گیاهان فاخر و زیباست؛ به بیان دیگر یکی از خیره‌کننده‌ترین و پرطرفدارترین فیلودندرون‌ها در جهان است. فیلودندرون کنگره ای گونه‌ای کمیاب است که رشد کندی دارد، البته که نگهداری از آن در محیط خانه بسیار آسان است. این گیاه گلدهی ندارد، اما  دارای برگ‌هایی با رنگ نارنجی، قرمز آجری، صورتی و سبز تیره است که در نهایت زیبایی منحصر به فردی را برای آن به ارمغان آورده است.

گیاه شناسی فیلودندرون

  نامهای رایجفیلودندرون کنگره ای
بومیآمریکای جنوبی و مرکزی
خانواده آراسه آ
میزان رشد2/5 متر
ویژگی های منحصر به فردیک گیاه با زیبایی خیره کننده
دمای نگهداری 20 الی 27 درجه سانتی گراد
بستر کشت پیت ماس + خاک باغچه + شن و یا پیت ماس + پرلیت
انواعدو نوع رونده و غیر رونده
فصل گلدهی فاقد گلدهی

شرایط نگهداری فیلودندرون کنگره ای

  • نور: این گیاه به نور متوسط و غیر مستقیم خورشید نیازمند است، در صورتی که برگها شروع به زرد شدن کرد، سریعا نسبت به تعویض محل نگهداری گیاه باید اقدام کرد؛ زیرا نور بیش از اندازه باعث ایجاد این مشکل در گیاه می شود .البته که نور کم هم باعث رشد علفی و کم پشت شدن گیاه، میشود.
  • آبیاری: جهت آبیاری حتما سطح خاک بایستی به میزان 2 تا 3 سانتیمتر خشک شود سپس آبیاری صورت بگیرد. آبیاری بیش از حد سبب پوسیدگی ریشه و تشنه ماندن گیاه، قهوه ای شدن برگها و ریزش آنه را به همراه دارد.
  • کوددهی: به منظور رشد بهتر گیاه توصیه می شود هر دو هفته یک بار با استفاده از کود سه بیست،کلسیم و منیزیم گیاه را تغذیه کنید. عدم کوددهی و تغذیه گیاه منجر به ایجاد مشکلاتی از قبیل رشد کند برگ ها و رنگ پریدگی برگ ها در فیلودندرون کنگره ای می شود.
  • خاک: این گیاه به خاک سبک با زهکشی بالا نیازمند است، تا در هنگام آبیاری آب به مدت طولانی در خاک باقی نماند و منجر به پوسیدگی ریشه ها نشود .

مناسب ترین بستر برای نگهداری از این گیاه ترکیبی از پیت ماس + خاک باغچه + شن و یا پیت ماس + پرلیت است .

  • دما: با توجه به خاستگاه بومی فیلودندرون کنگره ای که محیطی معتدل است، این گیاه به دمایی معتدل نیازمند بوده و نسبت به سرما حساس است، به طور کلی دمای 20 الی 27 درجه سانتی گراد مناسب ترین دما برای نگهداری از فیلودندرون کنگره ای است. لازم به ذکر است در صورت قرار گیری گیاه در دمای بالای 24 درجه سانتی گراد میزان رطوبت محل نگهداری را افزایش دهید. همچنین در صورت قرار گیری گیاه در دمای زیر 10 درجه شاهد یخ زدگی گیاه خواهید بود.
  • رطوبت: با توجه به خاستگاه اصلی این گیاه یعنی جنگل های استوایی برزیل که هر ساله شاهد بارندگی فراوان است، این گیاه نیز نیازمند رطوبت زیادی است. برای تامین رطوبت مورد نیاز گیاه، میتوان از روش جزیره بهره گرفت.

نحوه ی کشت و تکثیر فیلودندرون

 برای تکثیر این گیاه می توانید به دو روش جداکردن پاجوش و یا کاشت بذر اقدام کنید، البته که کاشت بذر این گیاه نیازمند شرایط گلخانه ای است.

برای تکثیر به روش پاجوش کافی است گیاه را از خاک درآورده و بدون آسیب به ریشه ها و ساقه مادر ،آن را جدا کرده و به گلدانی جدید منتقل کنید.

زمان تعویض گلدان

در شرایط گلخانه برای تعویض گلدان زمان خاصی وجود ندارد اما اگر در خانه باشد، بهتر است که گلدان در فصل بهار تعویض شود. بهترین موقع تعویض گلدان، زمانی است که ریشه های گیاه از گلدان بیرون زده باشد. به طور کلی تا دو سال نیاز به تعویض گلدان نیست.

آفت ها و بیماری های فیلودندرون

  • ایجاد لکه های زرد و قهوه ای بر روی گیاه: در صورتی که شاهد لکه های قهوه ای با هاله های زرد بر روی بر روی گیاه بودید، نشان دهنده بیماری های باکتریال یا اسپور قارچ است. در این صورت گیاه را از سایر گیاهان جدا کرده و برگ های آسیب دیده را جدا کنید .
  • شپشک آرد آلود: این آفت باعث ایجاد توده های پنبه ای شکل سفید رنگ زخم مانند بر روی برگ های گیاه می شود. برای رفع این عارضه می توانید از محلول آب و صابون بر روی برگ های گیاه اسپری کنید، در صورتی که تعداد آفات موجود در گیاه زیاد بودند توصیه می شود از سموم حشره کش نفوذی استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *