معرفی گل قهر

یکی از گیاهان حساس به لمس گل قهر میباشد که جزو گیاهان گلدار محسوب میشود. گل قهر با نام علمی Mimosa pudica بومی مناطق آمریکای جنوبی می باشد. گل قهر از خانواده ی باقلائیان به حساب می آید که در فصل گلدهی گلهای بنفش رنگ روی گیاه ظاهر میشود. چندین نام مختلف برای گیاه ذکر شده است که عبارتن از : گیاه حساس، گیاه فعال، گیاه خجالتی، گیاه خوابالو و گیاه به من دست نزن.  از نکات جالب توجه درارتباط با این گیاه این است که خاصیت تصفیه کنندگی و بهبود کیفیت خاک را برعهده دارد. گیاه رشد سریعی دارد و تا هنگامی که جوان است به سمت بالا و بعد از آن روی زمین گسترده شود در نهایت گیاه میتواند تا 30 سانتیمتر رشد کند. از اواخر زمستان میتوان نسبت به کشت و.تکثیر گیاه اقدام نمود. فصل گلدهی گیاه از اواخر بهار تا اوایل زمستان می باشد که همانطور که گفته شد گلهای بنفش رنگ و صورتیی کم رنگ روی گیاه ظاهر میشوند نکته اینکه عمر گلها طولانی است و تا فصل زمستان عمر میکنند. هر چه سن گیاه بیشتر باشد گلهای بیشتری میدهد.

گیاه شناسی گل قهر

  نامهای رایجگیاه حساس، گیاه فعال، گیاه خجالتی، گیاه خوابالو و گیاه به من دست نزن
بومیآمریکای جنوبی
خانواده باقلائیان
میزان رشد30 سانتیمتر
ویژگی های منحصر به فردتصفیه کننده فضا و حساس به لمس
دمای نگهداری 20 تا 25 درجه سانتیگراد
بستر کشت کوکوپیت پیت ماس خاک باغچه ای و پرلیت
انواعمیموزا پلیکا فاباسیا
فصل گلدهی تابستان

شرایط نگهداری گل قهر

  • نور: برای نگهداری گیاه نور ملایم و به دور از تابش مستقیم نور خورشید باید باشد. نور زیاد باعث زردی برگهای گیاه شاه می شود.
  • آبیاری: این گیاه آب دوست است. بنابراین خاک گیاه بایستی که همیشه مرطوب بماند  البته آبیاری زیاد باعث آسیب رساندن به گیاه می شود.
  • کوددهی: در فصل رشد گیاه معمولاً از کودهای مایع می توان استفاده کرد در فصل سرما کوددهی بایستی که متوقف شود.
  • خاک: خاک کشت و تکثیر گیاه می تواند کوکوپیت پیت ماس خاک باغچه ای و پرلیت باشد.
  • دما:  بهترین دمای نگهداری گیاه بین ۱۵ تا ۳۰ درجه سانتیگراد می باشد این نکته قابل ذکر است که این گیاه در دمای خیلی بالا و خیلی پایین دچار آسیب می شود.
  • رطوبت: گل قهر به رطوبت بسیار بالا احتیاج دارد بنابراین نباید در کنار وسایل گرمایش قرار بگیرد.

نحوه ی تکثیر و کشت گل قهر

 ساده ترین روش برای کشت و تکثیر گیاه قهر و آشتی کشت از طریق بذر میباشد برای این کار قبل از کشت آنها ابتدا باید بذرها یک روز قبل در آب خیسانده شده در سینی کشت فیبری و کاسه کنگره‌ای بزرگ کشت می‌شوند نکته قابل توجه اینکه سینی کشت یا کاسه باید داخل آنها پیت ماس یا پرلیت ریخته شود سپس بذرها به صورت فاصله دار روی سطح بستر کشت چیده شود داخل سینی کشت ۱۵۰ عدد  و در داخل کاسه ها ۶۰ عدد بذر می توان قرار داد و سپس روی آنها با کوکوپیت سرند شده پر شود بعد از انجام این کارها کشت باید در قسمت مه پاش چیده شوند و سپس روی آن ها با پلاستیک کشیده شود رشد بذر ها بسیار سریع اتفاق می افتد  از روز بعد یا دو روز بعد شروع به جوانه زدن میکند که بعد از یک هفته می توان پلاستیک را از روی بذر برداشت بهترین بستر کشت کوکوپیت برگ ماسه تفاله چای پوست بادام پرلیت درشت می باشد .

زمان تعویض گلدان

 در شرایط گلخانه برای تعویض گلدان زمان خاصی وجود ندارد؛ اما اگر در خانه باشد بهتر است که، گلدان در فصل بهار تعویض شود. بهترین زمان، زمانی است که ریشه های گیاه از گلدان بیرون زده باشد یک تا دو سال نیاز به تعویض گلدان نیست.

آفت ها و بیماری های گل قهر

  • شپشک آرد الود، تریپس، کنه، شته و مایتهای عنکبوتی قرمز اصلی ترین آفاتی هستند که گل قهر و آشتی را مورد حمله قرار میدهند. رطوبت بیش از حد بالا نیز می تواند گیاه را در معرض عفونت های قارچی قرار دهد.
  • زرد شدن برگ گل قهر و آشتی: زیاده روی در آبیاری یا خشکی بیش از حد گیاه عامل اصلی زرد شدن و ریزش برگ های گیاه میباشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *