معرفی گیاه ختمی پرپر

گل ختمی پرپر مینیاتور با نام علمی ALCEA ROSEA بومی آسیای شرقی و از خانواده ی Malvaceae میباشد. گل ختمی پرپر که در زبان فارسی گل ختمی چینی هم خوانده میشود از اوایل بهار تا پاییز دائما شکوفه های جد ید تولید می کند و گلد ان آن همیشه پرگل است و گل های سفید ، نارنجی، زرد ، قرمز پررنگ و صورتی آن فقط روی شاخه های یک ساله ظاهر می شود. گل ختمی در شرایط و فضای باز و مساعد تا 25 سال میتواند عمر کند. حداکثر میزان رشد تا ۱۸۰ سانتی متر است و حداقل آن ۳۰ تا ۵۰ سانتی متر میباشد.  شرایط نگهداری این گل بسیار آسان است و میتواند خودرا باهر شرایطی وفق دهد. گل ختمی چندین گونه ی مختلف دارد که از مهمترین گونه های آن می توان به هیپیسکوس روزا و  سینن زیس اشاره کرد. از ویژگیهای منحصر به فرد این گیاه خواص دارویی آن است به طوری که میتوان در درمان سرفه از آن استفاده کرد.

گیاه شناسی ختمی پرپر

نامهای رایجگل ختمی چینی مینیاتور
بومیآسیای شرقی
خانواده Malvaceae
میزان رشد30 تا 180 سانتیمتر
ویژگی های منحصر به فردخواص دارویی
دمای نگهداری ۱۵ تا ۳۰ درجه سانتیگراد
بستر کشت پرلیت و پیت ماس ماسه سرند شده
انواعهیپیسکوس روزا و  سینن زیس
فصل گلدهی بهار تا اواخر پاییز

شرایط نگهداری پرپر

نحوه ی تکثیر و کشت ختمی پرپر

 با سه روش می توانیم گیاه را در کشت و تکثیر نمود: تکثیر با قلمه تکثیر با بذر و تکثیر خواباندن ساقه در خاک تکثیر به روش قلمه: تهیه قلمه های ریشه دار برای بستر کشت میتوان از کود حیوانی نیز استفاده کرد. تا زمان انتقال به گلدان اصلی چندین بار بایستی سزبرداری شوند.

زمان تعویض گلدان

 دو یا سه سال زمان تعویض گلدان میباشد. در شرایط گلخانه برای تعویض گلدان زمان خاصی وجود ندارد اما اگر در خانه باشد بهتر است که گلدان در فصل بهار تعویض شود. زمانی است که ریشه های گیاه از گلدان بیرون زده باشد.

آفت ها و بیماری های ختمی پرپر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *